در تعریف ساده، eSIM نوعی سیمکارت داخلی و جاسازی شده (Embedded) در گجتهای هوشمند است که نسخهای بسیار کوچکتر از سیمکارتهای معمولی است. این نوع سیمکارت را میتوان جایگزینی برای سیمکارتهای فیزیکی دانست که همان وظایف سیمکارتهای معمولی را انجام میدهد و گوشیهای هوشمند را به شبکههای مخابراتی متصل میکند.
بسیاری واژه eSIM را به عنوان سیمکارت الکترونیکی (ٍElectornic SIM Card) معرفی میکنند، اما در اصل حرف e به کلمهی Embedded اشاره دارد که نشاندهندهی تراشهای جاسازی شده (یا تعبیهشده) داخل گوشی یا گجت می باشد که میتوان اطلاعات مربوط به شماره تلفن فرد را در آن ذخیره کرد. این تراشه، به صورت سختافزاری ثابت روی مادربرد گوشی تعبیه شده است. به این معنا که کاربر نمیتواند آن را نصب یا باز کند و تنها امکان تغییر شمارهی تلفن یا اپراتور برای او فراهم است؛ در واقع اطلاعات موجود روی eSIM بازنویسیشدنی هستند.
برای استفاده از eSIM، دستگاه شما باید قفل شرکت ارائه دهنده سرویس مخابراتی و سازگار با eSIM باشد. اکثر موبایل ها پس از خرید به یک اپراتور تلفن همراه خاص قفل می شوند. این مانع از استفاده کاربران از دستگاه در خارج از کشور یا با ارائه دهنده دیگری می شود. لطفاً به لیست زیر مراجعه کنید تا ببینید آیا دستگاه شما از فناوری eSIM پشتیبانی می کند یا خیر. (توجه داشته باشید که محدودیتهای خاص کشور و شرکت شرکت ارائه دهنده سرویس مخابراتی ممکن است اعمال شود.)
از ژانویه 2024، دستگاه های سازگار با eSIM به شرح زیر است:
*فقط دستگاه های iPad با ویژگی های Wi-Fi + Cellular پشتیبانی می شوند.
توجه شود که دستگاه باید unlocked باشد و نسخه iOS آن باید به 14.1 یا جدیدتر به روز شود. میتوانید با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود تماس بگیرید تا ببینید آیا امکان باز کردن قفل eSIM در دستگاهتان وجود دارد یا خیر.
* نکته: دستگاه های اپل زیر قابلیت eSIM ندارند:
• دستگاه های آیفون ساخت چین.
• دستگاههای آیفون ساخت هنگکنگ و ماکائو (بهجز iPhone 13 Mini، iPhone 12 Mini، iPhone SE 2020، XS، XS Max و XR و iPhone XS).
* نکته: برای آیفون و آیپدهای خریداری شده در ترکیه:
https://support.apple.com/tr-tr/HT211023 (زبان ترکی)
https://support.apple.com/en-us/HT211023 (زبان انگلیسی).
* دستگاه های Samsung Galaxy زیر قابلیت eSIM ندارند:
نکته: بیشتر دستگاههای Samsung Galaxy خریداری شده در کره جنوبی از eSIM پشتیبانی نمیکنند، به جز Galaxy S23، S23+، S23 Ultra، Z Flip4، Z Fold4، Z Flip5، Z Fold5، A54 5G و Galaxy S23 FE.
نکته: در دسترس بودن Galaxy A54 5G eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً برای تأیید اینکه دستگاه Galaxy A54 5G شما قابلیت eSIM را دارد، با شرکت مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید.
نکته: دستگاههای سری Galaxy S21 (به استثنای مدلهای FE) ساخت کشورهای کانادا و ایالات متحده ممکن است تا زمانی که بهروزرسانی One UI 4 نصب شده باشد، از قابلیت eSIM برخوردار باشند. لطفاً با شرکت مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا تأیید کنید که دستگاه سامسونگ شما دارای eSIM است.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا شرکت سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که موبایل شیائومی شما دارای eSIM می باشد.
*دستگاههای Google Pixel زیر قابلیت eSIM ندارند:
* پشتیبانی eSIM فقط در مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Hammer شما قابلیت eSIM را دارد.
*پشتیبانی eSIM فقط در مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً برای تأیید اینکه دستگاه Honor شما دارای eSIM است، با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید.
*دستگاههای HUAWEI زیر قابلیت eSIM ندارند:
* پشتیبانی eSIM فقط در مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه MOTOROLA شما قابلیت eSIM را دارد.
* پشتیبانی eSIM فقط در مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Nokia شما قابلیت eSIM را دارد.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه OnePlus شما دارای eSIM است.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Oppo شما دارای eSIM است.
*پشتیبانی eSIM فقط در ژاپن و مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً برای تأیید اینکه دستگاه Rakuten شما دارای eSIM است، با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید.
*پشتیبانی eSIM فقط در ژاپن و مناطق خاصی در دسترس است. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Aquos شما دارای eSIM است.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا شرکت سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Xperia شما دارای eSIM می باشد.
*پشتیبانی از eSIM Sony Xperia 10 IV فقط در اروپا در دسترس است. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Sony Xperia 10 IV شما دارای eSIM است.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا شرکت سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه Vivo شما دارای eSIM می باشد.
* در دسترس بودن eSIM ممکن است بسته به کشور/منطقه و شرکت مخابراتی متفاوت باشد. لطفاً با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی خود یا شرکت سازنده دستگاه خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دستگاه شما دارای eSIM می باشد.
* توجه شود که لپتاپ تان حتما باید unlocked شده باشد. لذا باید با شرکت ارایه دهنده سرویس مخابراتی تان تماس بگیرید تا ببینید آیا امکان باز کردن قفل eSIM در دستگاهتان وجود دارد یا خیر.
دستگاه های سازگار با eSIM به شما این امکان را می دهند تا بتوانید چندین eSIM بر روی دستگاه تان نصب کنید. بعبارتی می توانید یک سیم کارت فیزیکی و چندین سیم کارت eSIM تا 12 عدد بر روی دستگاه تان داشته باشید. البته باید توجه شود که حداکثر تعداد سیمکارتهای الکترونیکی که میتوانید در دستگاه خود داشته باشید بستگی به دستگاه و سازنده آن دارد، تنها یک سیمکارت eSIM میتواند در هر زمان فعال باشد و تنها چند ثانیه طول میکشد تا بتوانید بین سیم کارت های esim جابجا شوید.
متأسفانه دستگاه های رایانه شخصی و لپ تاپ توسط اپلیکشن Yesim پشتیبانی نمی شوند.