ترندهای برتر تکنولوژی در سال جدید میلادی - باماهمراه | ترندهای تکنولوژی

ترند های برتر تکنولوژی سال 2023

7 ترند برتر تکنولوژی در سال جدید میلادی

امروزه فناوری و تکنولوژی با سرعت در حال پیشرفت می باشد. این پیشرفت مداوم با خود ترندهایی را می سازد. هوش مصنوعی یکی از این فناوری ها و ترندهای در حال پیشرفت است که می تواند کارهای پیچیده تری را انجام دهد. در کنار این هوش مصنوعی ترندهای تکنولوژی دیگری وجود دارند که به پیشرفت در کار انسان کمک می کند. این ترندها همواره کمک بزرگی برای راحتی انسان هستند. ما در ادامه راجع به ترند های تکنولوژی در سال 2023 صحبت می کنیم. پس با ما همراه باشید.

در ادامه لیستی از ترندهای پرطرفدار سال جدید را به شما معرفی می کنیم.

1. قدرت محاسبات و پردازش

در ابتدا باید گفت که قدرت محاسبات، جایگاه ویژه خود را در عصر دیجیتال و تکنولوژی به دست آورده است. با این قدرت، همه سیستم های کامپیوتری تکامل پیدا می کنند، چرا که زیر ساخت‌ های محاسباتی در همه آنها وجود دارد. باید گفت که هر چه دستگاه های ما به محاسبات بیشتری نیاز داشته باشند، تکنسین ها، تیم های فناوری و مدیران بیشتری روز به روز به چرخه کاری و تولیدی پیوسته و شکوفا می شوند. یکی از شاخه های ضروری در این زمینه، اتوماسیون است که صنعت  IT را یاری کرده و قدرت محاسبات را افزایش می دهد. مهندسی آی تی یکی از شاخه های دانشگاهی است که به دانشجویان خود، قدرت محاسبات و پردازش کامپیوتری و فناوری را آموزش می دهد.

ترندهای برتر تکنولوژی در سال جدید میلادی - باماهمراه | ترندهای تکنولوژی

2. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نقش اساسی در هوشمندتر کردن دنیای رو به پیشرفت ما دارد. این کار، یعنی ساخت هوش مصنوعی فقط شبیه سازی انسان نبوده و باعث می شود ما در پیشرفت در حوزه ‌های مختلف که به تکنولوژی نیاز است، پیشرفت های بیشتری داشته باشیم. دانشمندان داده، در سال جاری و سال 2023 در حال کار بر روی ربات ‌های خانگی و کاری برای ساخت بیشتر و پیشرفته تر آن ها هستند. به این دلیل که هر شغلی این روزها برای پیشرفت، نیاز به مهارت درست و اصولی در فناوری اطلاعات و اتوماسیون دارد. هوش مصنوعی به دلیل برتری در تشخیص تصاویر و دستیارهای شخصی گوشی‌های هوشمند، یکی از ترند های برتر در حوزه تکنولوژی می باشد. این هوش در تجزیه و تحلیل ارتباطات و بینش ها، برای کمک به خدمات بیمارستانی نیز قابل استفاده می باشد. هوش مصنوعی یکی از ترند های برتر سال 2023 می باشد.

 

 

3. واقعیت گسترده (Extended Reality)

واقعیت گسترده شامل تمام فناوری ‌هایی است که واقعیت را شبیه ‌سازی می ‌کند. این فناوری با ایجاد یک واقعیت بدون حضور اما قابل لمس، در بین متخصصان رشته پزشکی و گیمرها محبوبیت دارد. با این تکنولوژی فناوری های AR، VR ساخته شده و رشد کرده‌ اند. در واقع شاید نمایش های سه بعدی و چند بعدی در تلویزیون و سینماها نیز زیر شاخه این ترند قرار بگیرند. نمایش سه بعدی در زمینه ساخت و ساز و معماری نیز کمک بزرگی بوده است.

4. چاپگر سه بعدی

چاپگر سه بعدی یک روند اصولی در نوآوری و فناوری چاپ بوده که برای ساخت نمونه های اولیه استفاده می شود. این فناوری در بخش های زیست پزشکی و صنعتی استفاده می شود. چاپگر سه بعدی نوآوری دیگری است که جزء ترندهای برتر تکنولوژی سال 2023 می باشد. با این چاپگر کارهای مهندسی ساختمان نیز رشد به خصوصی در نقشه کشی سه بعدی پیدا کرده اند. مهندسان با استفاده از این چاپگر، نمونه ذهنی خود را به روش اصولی و در ابعاد کوچک چاپ کرده و به نمایش می گذارند. در صورت تأیید، این نمونه با اندازه بزرگ تر چاپ می شود. لازم به ذکر است که چاپگر سه بعدی اشیا را در اندازه های مختلف به چاپ می رساند.

ترندهای برتر تکنولوژی در سال جدید میلادی - باماهمراه | | ترندهای تکنولوژی

5. انرژی نو

جهان اغلب با خودروهای آلوده، انرژی های برق و گاز کار می کند و روز به روز پر از آلودگی می شود. به وسیله ظرفیت انرژی های نو این میکروب ها و آلودگی ها به حداقل می رسد. انرژی نو جایگزینی برای انرژی های سوختی آلوده کننده است. این ترند با ظهور خود مشاغلی مثل کارشناس انرژی، طراح نیروگاه خورشیدی، کارشناس آب و هوا و مشاغل دیگر را ایجاد کرده است.

6. اینترنت و شبکه فایو جی 5G

این که با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت در سرعت های مختلف نیز باید پیشرفت داشته باشد، یک امر بدیهی است. در مسئله کرونا که تمامی مشاغل مختلف تعطیل شدند، حضور یک اینترنت پر سرعت با قدرت فایو جی نیاز بود. تا جایگزینی ایجاد شود که مشاغل در بستر اینترنت فعالیت کنند. این شبکه پرسرعت یکی از ترندهای برتر تکنولوژی در سال 2023 می باشد.

دانلود فایل PDF مقاله - باماهمراه

7.     ساخت چت بات ها

با پیشرفت در اینترنت و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی، ساخت چت بات ها یکی از راهکار هایی است که فروشنده بتواند با کمک این ربات های شبکه ای، پاسخگوی تمامی مشتریان خود بوده و به کار خود رونق دهد. البته این چت بات ها جز کارآمدی از هوش مصنوعی می باشند.

سوالات متداول

  1. آیا شبکه متاورسی همان واقعیت گسترده است؟

با وارد شدن کمپانی بزرگ متا (فیسبوک سابق) به این حوزه، دنیای متاورس تبدیل به یک ترند شد و زمین های متاورسی با قیمت های بالایی به فروش رفتند. امروزه البته هم ارزش کمپانی متا و هم زمین های متاورسی کاهش زیادی را تجربه کرده اند.

  1. آیا وجود و تشکیل ارز دیجیتال جز ترند های تکنولوژی هستند؟

لازم به ذکر است که امروزه با پیشرفت اقتصاد و به همان اندازه رشد تورم، وجود ارز دیجیتال یک مزیت است. البته در کشور ما این مزیت به دلیل اختلاف ارزش پولی ایران نسبت به دیگر کشورها، ملموس تر است. با وارد کردن ارز دیجیتال به چرخه اقتصاد، روند سرمایه گذاری در این چرخه نیز بیشتر شده و اقتصاد دچار تحول شده است. این ارز ها به دلیل ملموس نبودن و تنها در شبکه های مجازی وجود داشتن، ممکن است جز ترند تکنولوژی در سال 2023 باشند.

ترندهای برتر تکنولوژی در سال جدید میلادی - باماهمراه | ترندهای تکنولوژی

نتیجه نهایی

گفتیم که امروزه با پیشرفت تکنولوژی در هر حوزه و حرفه ای، ترندهای تکنولوژی کاربردی و خاص آن حرفه ها نیز رونق می یابد. این ترندها برای راحتی در استفاده از تکنولوژی و پیشرفت در کار انسان به وجود آمده اند. وجود این ترندها باعث پیشرفت در مسیر تکامل می شود. ما در اینجا تعدادی از این ترندها که شامل هوش مصنوعی، واقعیت گسترده، چاپگر سه بعدی و انرژی نو است را نام بردیم.

مقایسه محصولات