به مناسبت سالروز تاسیس هوآوی به سراغ تاریخچه این شرکت رفتیم. وقتی در مورد تاریخچه شرکت Huawei صحبت میکنیم شاید اولین نشانی که از این برند داریم مرتبط با موبایلها و تبلتهای ساخته شده توسط این برند محبوب چینی باشد، اما مسیر از یک بخش دیگر شروع شد. جایی که شرکت هواوی در سال 1987 میلادی وارد بازار توسعه سیستمهای سختافزاری شد و پس از مدتی توانست اعتبار درخشانی بخصوص در حوزه توسعه شبکههای زیرساخت به دست آورد. در واقع برند هواوی در یک تاریخ کوتاه ۳۰ساله، امروز یک غول جهانی است که با شرکتهایی مانند اپل و سامسونگ رقابت میکند.
این سوال پیش میآید: راز موفقیت سریع برند هوآوی چیست؟ شرکت مشاوره مدیریت جهانی McKinsey & Company پیشبینی میکند که جمعیت شهری چین تا سال 2030 به مرز یک میلیارد خواهد رسید و تا سال 2025 دارای 221 شهر با بیش از یک میلیون نفر در مقایسه با 35 شهر در اروپا خواهد بود. شهرهای وسیع به شبکههای ارتباطی پیچیده نیاز دارند و هوآوی با گسترش و ارائه این نیاز به رشد خود با سرعت خیرهکنندهای توانست این نقص را در کشور بزرگی مانند چین برطرف کند.
یکی از اهداف تأسیس شرکت هواوی، مدیریت شبکههای زیرساخت بود. جایی که ودافون پدید آمد تا این برند بتواند مدیریت مستقیم و جامعتری روی طراحی انواع شبکههای BTS و دکلهای ارتباطی داشته باشد.
برند هواوی سرانجام در سال 2003 میلادی توانست بخش موبایل خود را تأسیس کند و تاریخچه شرکت Huawei وارد یک مسیر جدید برای پیشرفت شد. این شرکت خیلی زود توانست با عرضه مدلهای موفق، بازار را با فناوری 3G درنوردیده و در سال 2005 میلادی و در ماه ژوئن، اولین گوشی موبایل خود را با همین فناوری طراحی و تولید کرد. نام این مدل ناشناخته U626 بود.
البته که اوج ارتقا درآمد در تاریخچه شرکت Huawei، در همان سالها بود. جایی که این برند قرارداد مستقیمی با ودافون و همینطور بریتیش تلکام بست و در این مسیر توانست با خطوط شبکه مخابرات انگلستان ارتباط کاملتری برقرار کند. در همین مدت این شرکت مدلهای دیگری مانند V710 را نیز با همین فناوری و تحت لیبل ودافون ساخت. در سال 2007 میلادی سرانجام هواوی توانست سرمایهگذاری عظیمی را در یکی از شرکتهای مهم امنیتی در ایالات متحده امریکا انجام دهد و در سال 2012 میلادی سهام همین شرکت را خرید.
در طی همکاری این شرکت با یک برند استرالیایی به نام اوپتوس نیز یک مجموعه تحقیقاتی افتتاح گردید و هواوی حالا همزمان روی نسل جدید شبکه اینترنت پرسرعت هم کار کرد.
تاریخچه شرکت Huawei این بار یک چرخش 360 درجه داشت. این شرکت برای اولین بار در سال 2009 میلادی و در نمایشگاه بینالمللی MWC توانست اولین مدل از گوشیهای اندرویدی خود را با نام U8220 به بازار عرضه کند. در ماه جولای هم همین شرکت توانست با نرخ فروش بالای 21 میلیون دلار و سود فوقالعاده، در لیست فورچون 500 قرار بگیرد. این نویدبخش یک مسیر و بخش درخشان از تاریخچه شرکت Huawei بود. شرکت Huawei به صورت مداوم سعی در توسعه سریهای جدید از گوشیهای هوشمند بالای 3 اینچ، مدلهای اندرویدی با صفحه نمایش خازنی و TFT داشت. در مرحله بعد، اولین گوشی هوشمند جهان با فناوری LTE CAT4 توسط هواوی عرضه شد.
در سال 2012 میلادی، این شرکت توانست مدلهایی را با پردازنده اختصاصی خود عرضه کند که در آن دوره، به نظر برگ برنده این شرکت بهحساب میآمدند. یک سال بعد و در سرانجام مسیر تاریخچه شرکت Huawei، این شرکت با یک قرارداد 700 میلیون دلاری، حرکت در مسیر عرضه مدلهای هانر را پیمود. هانر به عنوان یک برند زیرمجموعه وارد بازار شد و مدلهای پرفروش و خوبی را هم تولید نمود. البته کار هواوی همینجا به پایان نرسید. این شرکت اساساً وارد بازار شده بود تا کل اندروید را تسخیر کند و حالا نوبت به معرفی ساعتهای این برند بود. اولین نسل از ساعتهای این شرکت با نام GT شناخته شد.
شرکت هواوی توانست یک بار دیگر خود را به بازار ثابت کند، عرضه و ورود مدلهایی تحت عنوان Ascend بود که هم از مشخصات خوبی برخوردار بودند و هم ظاهر جالبی داشتند. این شرکت پس از مدتی با گوگل هم یک همکاری عالی داشت و مدل نکسوس 6P را تولید کرد. همان سالها این شرکت اولین گوشی هوشمند جهان با فناوری هوش مصنوعی را توسعه داد که یک قدم بزرگ در مسیر پیش رو بود.
اما اتفاقات آنطور که باید و شاید خوب و خوش رقم نخورد. این شرکت بالاخره توانست توسعه ویندوز را نیز در دست بگیرد و در سال 2016 میلادی، میت بوکهای خود را نیز تولید کرد. میت بوکها دنیای بزرگی داشتند، اما متأسفانه آنطور که باید و شاید فروش عالی را تجربه نکردند.
مقاله: هواوی از تولید چیپستهای پیشرفته دست نمیکشد
در سال 2018 میلادی، پنتاگون فروش گوشیهای موبایل این شرکت و برند ZTE را در پایگاههای نظامی امریکا ممنوع نمود و در همین زمان فیس بوک هم یک افشاگری تمام عیار برای این شرکت به بار آورد. هواوی سعی در دسترسی به اطلاعات کاربران این شرکت داشت. البته این ادعا به صورت دقیق اثبات نشد. اما ایالات متحده آمریکا دسترسی خود به استورها و فروشگاههای نرمافزاری در مبدأ این شرکت را بست و سرانجام، مدیر ارشد هواوی در کانادا دستگیر شد. در همین سال، این شرکت صد میلیون محموله موبایل را به بازارهای جهانی عرضه کرد و این شرکت در همان سال توانست برند اپل را هم از نظر فروش کنار بزند. در همین مسیر این شرکت حتی به فروش 200 میلیون گوشی موبایل هم دست یافت.
شرکت Huawei در پس تحریمهایی که انجام شد، دیگر نتوانست روی خوش ببیند. اتفاق بدی که رخ داد، این بود که ترامپ اعلام کرد قصد دارد هواوی و ZTE را تحریم کند. در نمایشگاههای بینالمللی هواوی قصد داشت لپتاپها و تبلتهای بیشتری را نیز به بازار عرضه کند. اما وقتی پشتیبانی از خدمات گوگل کمرنگتر شد، این تبدیل به یک اپیدمی برای شرکت شده و سرانجام آن، چیزی جز شکست چه در بازارهای اروپا و چه آمریکا نبود.
سرانجام این شرکت مدلهای تاشو و نمونههای خمیده خود را نیز وارد بازار کرد. یکی از آن ها هواوی میت ایکس 2 بود. اتفاقی که افتاد این بود که فروش این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2020 میلادی تا 41 درصد کاهش یافت و در حال حاضر در رتبه پنجم پرفروشترین شرکتها، هواوی قرار گرفته است. اما هنوز هم محصولات این شرکت در بازار خاورمیانه و چین محبوبیت ویژهای دارند.