تاریخچه شرکت متا | متاورس چیست

تاریخچه ی شرکت متا (Meta)

احتمالا خیلی ها این خبر را شنیدید که شرکت فیس بوک در تغییرِ برندی که بر روی ساختِ فضای مجازیِ مشترک متاورس متمرکز است، نام خودش را به “متا”   تغییر داده است. برای فهمیدن دلیل این کار و آشنایی شرکت «متا پلتفرمز» و همچنین فیسبوک با ما همراه باشید.

متا پلتفرمز (Meta Platforms)

متا پلتفرمز با نام تجاری متا که تا سال 2021  با نام فیس بوک (Facebook) فعالیت می کرد، یک شرکت خوشه‌ای تکنولوژی، مستقر در منلو پارک، کالیفرنیا است. این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ  (Mark Zuckerberg)، داستین موسکوویتز (Dustin Moskovitz)، ادواردو ساورین (Eduardo Saverin) و کریس هیوز (Chris Hughes) تأسیس گردید.

تاریخچه شرکت متا | متاورس چیست

برنامه های پر طرفدار متا پلتفرمز

متا برنامه های زیادی دارد که محبوب ترین آنها چهار برنامه ی اینستاگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک و پیام‌رسان فیس‌بوک می باشند که در مجموع ۲/۸ میلیارد نفر کاربر از سراسر جهان دارند. علاوه بر اینها این شرکت محصولات و خدمات دیگری مانند فیس‌بوک واچ و پورتال فیس‌بوک را ارائه می دهد و علاوه بر داشتن بیش ار نود درصد سهام، سهام جیو پلتفرمز اوکلوس، گیفی و میپلاری را هم خریده است.

فیسبوک

فیس بوک که در 4 فوریه “2004” توسط مارک زاکربرگ به وجود آمد یک پلتفرم اجتماعی است که از آن می ‌توان با افرادی که در فیس بوک دارای حساب کاربری هستند ارتباط برقرار کرد و به رد و بدل کردن عکس، فیلم یا پیام پرداخت. این صفحه­ی مجازی، رایگان بوده  و افرادی که در فیس بوک دارای پروفایل هستند به راحتی می توانند اطلاعات خود را لیست کرده و صفحاتی که به آن علاقه مند هستند را دنبال یا لایک کنند. در ماه ‌های اولیه­ی فیسبوک در دانشگاه هاروارد در دسترس بود اما کمی بعد در سایر دانشگاه‌ های آمریکا و کانادا نیز مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر فیسبوک بزرگترین شبکه ی اجتماعی دنیاست که تا سال 2021 نزدیک به سه میلیارد کاربر از سراسر دنیا داشته است. اما این شرکت کلیه سرویس‌های فیسبوک در اکتبر همین به دلیل ایجاد مشکلی در DNS ، به مدت شش ساعت از دسترس خارج شد که ضرری بالغ بر ۹۶۸ میلیون دلار و ریزش بیش از ۱۶ میلیارد دلار از ارزش سهام را برای این شرکت در پی داشت.

این غول عظیم دنیای مجازی دارای ۱۸ دیتاسنتر در نقاط مختلف جهان است که وظیفه­ی آنها حفظ داده‌های کاربران فیسبوک می باشد.

 

تاریخچه شرکت متا | متاورس چیست

دیتاسنترهای فیسبوک

این دیتاسنترها که روزانه 10 تریلیون درخواست/Queries را انجام می‌دهند، مجموعه ای از سرورها، زیرساخت‌های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی می باشند که برای پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه به ‌کار گرفته می ‌شوند. علاوه بر فیسبوک خیلی از شرکت های دیگر برای مراقبت از داده ‌های خود از دیتاسنتر استفاده می‌کنند. یکی از بزرگترین دیتاسنترهای دنیا متعلق به فیس بوک است. این دیتا سنتر که لولا نام دارد  در شمالی ترین نقطه­ی سوئد قرار دارد.

معایب فیس بوک

این شبکه­ی محبوب و نام آشنا معایب نیز دارد که یکی از بزرگترین ها شاید، همکاری این شرکت با دولت آمریکا و نقض حریم خصوصی کاربرانش است. به طوریکه در سیاست های این شرکت ذکر شده است که اگر در مواقع ضروری احساس کنیم نشر اطلاعات کاربران در جلوگیری از کلاهبرداری  یا فعالیت‌های غیرقانونی مثمر ثمر است، آنها را به اشتراک خواهیم گذاشت. بنابراین دولت و مقامات محلی آمریکا به راحتی می توانند به اطلاعات خصوصی کاربران حتی اگر مدرک کافی نداشته باشند دست پیدا کنند. علاوه بر اینها خود کاربران نیز فراموش می کنند که با در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی خود به راحتی بستری را برای سوء استفاده ی دیگران فراهم خواهند کرد. از دیگر معایب فیس بوک می توان به موارد دیگری نیز اشاراه کرد از جمله: وجود محتواهای نامناسب برای سنین پایین، کاهش یافتن سن رضایت دیجیتالی تا ۱۳ سال، اما عدم اجازه ی افراد زیر ۱۳ سال برای دسترسی به این اینطور شبکه ها و در نهایت زورگویی در فضای سایبری توسط بازیگران.

تغییر نام فیسبوک به متا

” تحولی بزرگ در راه است. از این به بعد به دلیل تغییر رویه­ی ما در ایجاد و پشتیبانی از متاورس، عنوان جدید متا (Meta) جایگزین برند فیسبوک می‌شود. برند قبلی ما صرفاً به یک محصول مرتبط بود و قادر نبود نمایانگر تمامی جنبه‌ها ی فعالیت امروز ما باشد، چه برسد به آینده ”

این خبری مارک زاکربرگ در 28 اکتبر 2021 طی کنفرانسی زنده برای مخاطبین خود داشت حاکی از تغییر فیسبوک به یکی از مهمترین پروژه های متاورس بود.

واکنش کاربران و منتقدین به تغییر نام متا متفاوت بود. برخی که با آن موافق بودند این را حرکتی جهت منحرف کردن اذهان عمومی از بازرسی و بحث نقض حریم خصوصی فیسبوک می دانستند اما عده ای این تغییر نام را بی فایده می دانستند زیرا مانع ریزش ۲۳ درصدی ارزش سهام فیسبوک از ۳۲۳ دلار به ۲۴۹ دلار نشد و هیئت بازرسی فیسبوک اعلام کرد که این تغییر نام واقعیت را تغییر نمی دهد و ما را نباید از تحقیقات، مقرارت و نظارت دور کند و فیسبوک باید جوابگو باشد.

هر چند زاکربرگ معتقد است که با کمک فناوری­هایی مثل هدست واقعیت مجازی که اوکولوس کوئست (Oculus Quest) نام دارد و انحصاری فیسبوک می باشد، تعداد کاربران این حوزه در طی یک دهه آینده به یک میلیارد نفر برسد.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید اینست که این اعلام (فیسبوک سابق) به معنای پذیرش تکنولوژی متاورس است نه مالکیت آن. زیرا هیچ کس مالک متاورس نبوده و مثل یک پلتفرم باز مانند اینترنت است. به طوریکه شاید به زودی شاهد ورود شرکت های دیگری مثل مایکروسافت هم باشیم.

همه چیز از یک داستان آغاز شد

شاید برای تان جالب باشد که بدانید که مثل خیلی از چیزهای دیگر که در ابتدا نامی در یک داستان بودند، از متاورس هم برای اولین در رمان علمی تخیلی Snow Crash اثر نیل استفنسون نام برده شد و بعد ها در فیلم هایی مثل ماتریکس نیز به آن پرداختند.

متاورس  (Metaverse)

اما متاورسی که از آن صحبتی به میان آمد چیست؟ Metaverse  ترکیبی از دو واژه­ی  Metaبه معنای فراتر و Universe به معنای دنیا است. پس جهانی فراتر از این دنیای ماست که می توان به آن نام های دیگری همچون پلتفرم، محیط، اکوسیستم، جهان نهاد و یا به زبان ساده می توان گفت که متاورس دنیای مجازی ای است که در آن افراد از طریق آواتارهای دیجیتالی با هم در تعامل هستند و می توانند تقریبا هر کاری از بازی و شام خوردن با دوستان تا خرید و شرکت در جلسات را انجام بدهند. برای وصل شدن و غرق شدن در این دنیای دیجیتالی علاوه بر گوشی های هوشمند یا کامپیوتر به عینک واقعیت افزوده، هدست واقعیت مجازی، کنسول های بازی نیاز است.

تاریخچه شرکت متا | متاورس چیست

ویکتوریا پتروک کارشناس حوزه­ی فناوری متاورس را تکاملِ بعدی ارتباطات می داند که در آن همه چیز شروع به جمع شدن در یک جهان یکپارچه می‌کند، به طوریکه فرد زندگی مجازیِ خود را به همان شیوه ­ی زندگی فیزیکی اش انجام می دهد”

همانطور که مشاهده کردید متاورس از دو دنیای فیزیکی و مجازی عناصری را شامل می شود. علاوه بر اینها غیرمتمرکز بوده و می تواند از فضاهای مجازی سه بعدی پشتیبانی کند پس این فضای سه بعدی امکان تجربه های شگرفی را برای کاربرانش در تعامل بایکدیگر فراهم می کند.

این دنیا پتانسیل های زیادی از قبیل:  فروش سخت افزارها ( عینک های واقعیت افزوده فروش) و نرم افزار های کاربردی برای پشتیبانی از اکوسیستم متاورس، بازی، فروش فیزیکی کالاها و خدمات وابسته به این اکوسیستم، یادگیری فراگیر در یک محیط آموزشی ایمن و جذاب، تجارت غیرمتمرکز، توکن ‌های غیرقابل تعویض (NFT ) را داراست که این دنیا را بسیار جذاب می کند.

 

در نهایت از همراهی شما سپاسگزاریم.

مقایسه محصولات